Persoonlijk Toerfietser

Kogel door de kerk…

By on 15 december 2016

Enkele maanden geleden had ik al de beslissing genomen om bij Canyon mijn nieuwe racefiets aan te schaffen, de Endurace CF SLX 8.0 Di2. De fietsen van het Duitse online bedrijf komen al jaren uit bijna alle testen en reviews als een van de beteren zoniet als beste uit de bus op het gebied van ontwerp, kwaliteit en prijs.
Toen ik afgelopen zomer nog maar net de beslissing had genomen om voor een nieuwe racer te gaan zag ik op het internet de eerste foto’s en testen van de Canyon Endurace voorbijkomen. Ik was gelijk getroffen door het model en de kleur van de fiets (Stealth en Kerosine Red volgens Canyon), maar ik besloot om ook andere fietsen nog een eerlijke kans te geven en zo kwam ik tot een heuse ‘battle of the best’ die onvermijdelijk toch door de Endurace werd gewonnen.
Nadat ik de definitieve keus gemaakt had wilde ik eigenlijk zo snel mogelijk bestellen, maar tot mijn teleurstelling was de eerste serie zo goed als uitverkocht. Wat volgde was een dagelijks bezoek aan de website van Canyon om te zien of de tweede serie al beschikbaar was.
Gisteravond na het eten besloot ik opnieuw de website te checken en tot mijn grote vreugde zag ik dat de 2e serie op voorraad was en enigszins gespannen ging ik verder op zoek op de site naar het door mij gewenste model in mijn maat. Wat al snel opviel was dat de prijzen van de meeste modellen gestegen waren ten opzichte van de eerste serie en benieuwd naar het waarom besloot ik nog maar weer eens naar de specificaties te kijken.
Al gauw bleek dat de prijsverhoging enkel en alleen de ‘danken’ was aan een upgrade van de wielset, de overige onderdelen waren ongewijzigd. Was de Endurace CF SLX 8.0 Di2 nog uit de eerste serie nog uitgerust met aluminium DT Swiss disc wielen, hetzelfde model uit de 2e serie is uitgerust met 41mm carbon Reynolds Assault wielen.

Daarna is het een kwestie van de maat, kleur en eventuele accessoires in het winkelmandje leggen, 
waarna (na nog één keer stevig slikken vanwege de uitgave) het betalingsproces begint.

Deze upgrade leverde toch nog enige twijfel op, de Endurace in de door mij gewenste uitvoering was al behoorlijk geprijsd en die prijs zou dus nog hoger uitvallen. Maar liefde kent geen prijs en omdat ik toch tot over mijn oren verliefd was op de fiets schoof ik mijn laatste twijfel aan de kant en zette het bestelproces in gang….

Dat bestelproces gaat erg makkelijk. Allereerst kies je de gewenste uitvoering en vervolgens is er het Canyon PPS (Perfect Position System) om je te helpen bij het bepalen van de juiste maat, voor mij werd een maat S geadviseerd na het ingeven van mijn lichaamsmaten. Daarna is het een kwestie van de maat, kleur en eventuele accessoires in het winkelmandje leggen, waarna (na één keer stevig slikken vanwege de uitgave) het betalingsproces begint.
Al met al duurde het mij 15 minuten om de fiets te bestellen en eenmaal klaar ontving een email met bevestiging en de volgende dag (vandaag) de factuur met betalingsbewijs en de verwachte leverdatum, in mijn geval wordt dat in de eerste week van 2017 (2-6 januari 2017).
Nu had ik natuurlijk al ervaring met het bestellen van een fiets via de site van Canyon en ik fiets al een aantal maanden naar tevredenheid op mijn Canyon ‘Grand Canyon’ MTB en vanzelfsprekend hoop ik ook met evenveel plezier op de nieuwe racefiets te mogen rondrijden.

Voor de geïnteresseerden hier nog even een opsomming van de fiets en zijn onderdelen;

FRAME :                                       CANYON ENDURACE CF SLX 8.0
GROEP :                                       SHIMANO ULTEGRA Di2
WIELSET :                                   REYNOLDS ASSAULT LE DISC CARBON
ZADEL :                                        FIZIK ALIANTE R3
STUUR :                                       CANYON H31 ERGOCOCKPIT
BANDEN :                                    CONTINENTAL GRAND PRIX 4000S II
REMMEN/SCHAKEL :             SHIMANO DI2 ST-R785 HYDRAULIC
DISCBRAKES :                           SHIMANO BR-RS805
ZADELPEN :                               CANYON S15 VCLS 2.0 CF (2 / -10 MM SETBACK)
TANDWIELEN :                         52/36
CASSETTE :                                 HG-EV 11-SPEED CASSETTE
RATIOS:                                       11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
KETTING :                                   SHIMANO CN-HG700-11
GEWICHT :                                  7.4 KG

TAGS

4 december 2016

18 december 2016

RELATED POSTS
2 Comments
  1. Beantwoorden

    Harry Timmer

    18 december 2016

    Gefeliciteerd Hans met het nieuwe racertje.
    Nou ja “racertje”, volgens mij hebben we er een 2e Jan Schotman bij. Niet vanwege de persoon maar vanwege een bike met een prijzig prijskaartje. Maar ja, een passie mag wat kosten.
    Hans, ik wens je vele mooie kilometers toe als straks de tijd voor de racer weer is aangebroken.

    Gr. Harry

    • Beantwoorden

      Hans de Groot

      18 december 2016

      Bedankt Harry.
      Het klopt Harry een hobby mag wat kosten en na het afgelopen jaar weet ik dat ik nu moet leven, voor je het weet kan alles anders zijn.
      Nog maar even genieten dus….

LEAVE A COMMENT

TOERFIETSER

In de categorie Toerfietser staan verhalen en verslagen van de diverse toertochten en meerdaagse tochten die ik met toerclub Swolland heb gemaakt, als ook verslagen van diverse solo (vakantie) fietstochten die ik alleen heb gereden.

TOERFIETSER

TOERFIETSER VOERT HET PELOTON AAN..

TOERFIETSER FOTOGALERIJ

Deze diashow vereist JavaScript.

Toerclub Swolland
NTFU
TOERFIETSER IS GEABONNEERD OP:

Uit liefde voor de stiel..

TOERFIETSER IS GEABONNEERD OP:

Literaire wielerverhalen..

REACTIES VAN BEZOEKERS
HADEGRO TWEETS
VERHALEN

In de categorie Verhalen kan van alles aan bod komen; zowel fiets als niet-fiets gerelateerde onderwerpen, er is tenslotte meer in het leven dan fietsen alleen..

ZOEK OP ONDERWERP