Op zoek naar een nieuwe fiets deel 1
Toen ik een jaar of 5 geleden het plan opvatte om van Zwolle naar Rome te fietsen, moest ik daarvoor de juiste fiets aanschaffen. Een fiets die tegen een stootje kon en die mij zonder problemen over de Alpen en Apennijnen kon brengen. Ondanks dat zo’n reis sowieso in de papieren loopt vond ik dat ik niet mocht bezuinigen op de fiets en na me goed op de hoogte te hebben laten brengen kocht ik in 2012 een Santos Travelmaster.
De Santos fietsen stonden goed bekend in de fietsvakantiewereld en in Zwolle was een dealer te vinden, dus de keus was snel gemaakt.
Uiteindelijk heeft die blauwzwarte Travelmaster mij veilig over de bergen gebracht en werd einddoel Rome zonder al te grote problemen bereikt, toch ga ik nu op zoek naar een andere fiets. Laat me even uitleggen waarom;
“Want zeg nou zelf, wie heeft er ’s avonds om half twaalf, na een drukke avonddienst en een natte fietsrit,
nog zin om de ketting te drogen en te reinigen? Ik meestal niet.”
Toen ik destijds de Santos kocht heb ik, in verband met de ruimte in mijn schuur, mijn ‘huis-tuin-en keukenfiets’ de deur uit gedaan. De Santos moest dus een dubbelrol gaan vervullen; Vakantiefiets en woon-werkfiets. Dat gaat prima, geen probleem….behalve in de winter. Bij de aanschaf van de Travelmaster heb ik destijds, omwille van het beschikbare budget gekozen voor de uitvoering met derailleur en ketting en daar heb ik nu spijt van. Door het dagelijkse gebruik in allerlei omstandigheden is de aandrijving bijzonder slijtage gevoelig gebleken en vooral in de natte winterperiode is dit een echt probleem. Want waar ik na elke rit met de MTB of racefiets trouw de boel schoonmaak lukt het me met de Santos niet om de boel dagelijks te onderhouden. Misschien is dat een gebrek aan tijd, een gebrek aan zin of komt het gewoon helemaal niet uit. Want zeg nou zelf, wie heeft er ’s avonds om half twaalf, na een drukke avonddienst en een natte fietsrit, nog zin om de ketting te drogen en reinigen? Ik meestal niet.
Vandaag was het dus weer zover dat bij het wegfietsen de bijna vastgeroeste ketting nog maar nauwelijks in beweging was te krijgen, en dan hebben we nog maar een weekje echt winter gehad…
Daar ben ik dus klaar mee en daarom gaat deze jongen op zoek naar een nieuwe fiets, sterker nog ik denk dat ik ‘m al gevonden heb!
Wel eens gehoord van het merk Avaghon? Nee? Bij deze dan. Ik ga naar alle waarschijnlijkheid voor de Avaghon X29, een kruising tussen een MTB en een travelbike, een echte allrounder dus en dat is wat ik zoek.
Om de onderhoudsproblemen dit maal voor te zijn kies ik voor de Rohloff versnellingsnaaf met riem aandrijving, daar moet ik de winter mee doorkomen.
De geometrie van de fiets is zo ontworpen dat hij goed is in te zetten als MTB, mede dankzij de geveerde voorvork. Verder is de fiets custom build wat ook de maatvoering ten goede komt.
Al met al betekend één en ander dat ik straks afscheid ga nemen van zowel mijn Santos Travelmaster als mijn Stevens MTB fiets. De Santos ga ik aanbieden op het forum van de wereldfietser, de MTB zal t.z.t. ongetwijfeld een plekje vinden op Marktplaats. Of er moeten na het lezen van deze post al gegadigden zijn natuurlijk.
Over Avaghon:
Avaghon is de naam van een meer in Ierland (Lough Avaghon) en het merk is bedacht en ontworpen in 1995 door Geert van de Rijdt, Frenk Hochstenbach en Philip Woudenberg en later (2011) overgenomen door Marco de Wit en zijn vrouw Chantal, beiden fervent fietsreizigers. De ervaring die zij hebben opgedaan tijdens hun fietstochten wordt gebruikt bij het ontwerp van de verschillende fietsen.
In Rotterdan hebben zij hun eigen fietsenzaak (BIKE4TRAVEL) en van daaruit worden dus ook de Avaghon fietsen verkocht.
De Avaghon X29 is door Marco de Wit geheel zelf ontworpen en bedacht en met succes want de eerste indrukken van, toen nog het prototype, waren unaniem goed en het model verdiende zelfs al gelijk een bronzen outdoor award.
Het Outdoor magazine ‘Op Pad’ maakte vorig jaar al het volgende testverslag van het prototype van de X29:
Binnenkort dus maar eens een bezoek brengen aan Rotterdam en Marco de Wit om me nog verder in te laten wijden in de wereld van Avaghon. Het uiteindelijke doel is om een fiets te kopen waarmee ik de komende 10 – 20 jaar vooruit kan, onderhoudsarm en robuust.
Wat vind jij van de Avaghon X29?
Mooi fietsje! Ben benieuwd of het deze wordt na een eventuele proefrit/bezoek. 🙂
hij maakt een goede kans…
Hans,
Leuk verslag met een goede leverancier. De fiets die je wilt voldoet aan alle eisen die je wilt en natuurlijk met de Rohloff naaf is natuurlijk helemaal super. Moet je wel elk jaar olieverversen.
En het meest belangrijke is de custom build, je kunt er zijwieltjes aan krijgen.!!!!!!
Wie zien je graag verschijnen op die monster…..
Mvgrt, Ruud.
Ik ga gelijk kijken of ze ook Rohloff zijwieltjes hebben..
leuk artikel en aardig getimed, nu Ellen en ik morgen in Dronten onze nieuwe Santos fietsen gaan ophalen. In mijn geval ook een blauwe Travelmaster, maar wel een 2.9 met naaf en riem. Je opmerkingen over ruimtegebrek en combi’s zijn ook bij ons langs eerder gekomen. Ben benieuwd waar je op uitkomt. Hopelijk geen kinderziektes bij Avaghon… Succesmethetzoeken!
Hallo Jaap,
Inmiddels is het de Avaghon geworden!
Wat toevallig dat jullie ook net fietsen met Rohloff naaf hebben gekocht. Mooi spul!
Hans,
Lees net dat de nieuwe Williers fietsen voorzien zijn van een motortje, ik heb het altijd al wel gedacht met dat gejakker van je tegen de wind in.
Misschien is deze ook wel met zo iets te krijgen……….
Grt, Ruud.
Ruud je weet, met mijn krachten is een motortje volslagen overbodig. Dat laat ik graag aan Belgische veldrijdsters over…..
Voor de historie van Avaghon, het gaat verder terug dan Marco en Chantal, zonder iets ten nadele van het te zeggen:
http://www.avaghon.nl/over-avaghon/historie
Hallo Menno,
Bedankt voor deze nuttige aanvulling. Ik had mij iets beter moeten inlezen in de geschiedenis van het merk.
Bedankt!
En, is ’t m geworden? Hoe houdt ‘ie zich?
Hallo Martijn,
Ik heb de X29 inderdaad aangeschaft, maar een jaar later is hij na een aanrijding met een auto total loss verklaars enben ik uieindelijk toch weer uitgekomen bij een Santos.
Als MTB vond ik de X29 sowieso niet echt wendbaar genoeg en wat aan de zware kant.
Groet,
Hans