Op zoek naar een nieuwe fiets, deel 2
Als ik op zaterdagochtend rond half negen ter hoogte van strand Nulde over de A28 rij, zie ik de auto voor mij nauwlijks rijden. De regen striemt werkelijk over de snelweg en de harde zuidwesten tegenwind zorgt voor een draaikolkje in de benzinetank. De weersvoorspellingen, die er voor gezorgd hebben dat ik vandaag niet op de fiets zit, zijn werkelijkheid geworden. Bar en boos is het.
Ook al zit ik vandaag niet op de fiets, het doel van mijn rit naar Rotterdam (want daar ben ik naar op weg) is wel fiets gerelateerd. Het is namelijk een ‘mooie’ dag om eens te gaan kijken bij Bike4Travel en naar de Avaghon X29 waar ik in mijn laatste post over schreef.
Eigenlijk ben ik niet een man die lang blijft nadenken als er iets gekocht moet worden waar ik mijn zinnen op heb gezet en na mijn ervaringen van oktober vorig jaar is die karakter eigenschap alleen nog maar meer naar voren gekomen; ‘Pluk de dag en stel niet uit wat je toch al zeker bent te gaan doen, mits de mogelijkheden er zijn’
Enthousiasme
Ik was dus al zeer gecharmeerd geraakt van de Avaghon en nu wilde ik hem eens met ogen gaan aanschouwen bij het bedrijf waar ze deze fietsen met eigen handen in elkaar zetten.
Om precies 09.30 uur rijd ik het industrieterein in Rotterdam op en al snel zie ik ergens een bord aan de muur van Bike4Travel, daar moest ik zijn. Helaas had ik niet helemaal goed gekeken naar de openingstijden want; geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Gelukkig is er een Shell station in de nabijheid waar ik even een kop koffie kan drinken. Bij het oprijden van de P-plaats blijkt maar weer eens hoe hard het ook hier geregend heeft, als ik door de plassen heen rij komt het water aan beide zijden van mijn auto als een muur omhoog.
Om 10 uur is de deur van de winkel annex werkplaats inderdaad geopend en binnen maak ik kennis met Marco de Wit en zijn assistent van wie ik de naam even gemist heb, hij zorgt wel voor nog meer koffie…
Ik leg Marco de reden van mijn komst uit en samen kijken eerst even naar het model wat hij in de zaak heeft klaar staan. Hij legt mij uit dat het net terug is uit China, waar hij op bezoek is geweest bij een bedrijf met een Nederlandse eigenaar die voor hem de Frames bouwt. Enthousiast legt hij me uit hoe het stalen frame wordt gemaakt en hoe het daarna wordt gecoat, zowel aan de buiten- als aan de binnenzijde.
Volgens Marco rijden er op dit moment ongeveer 15 exemplaren in Nederland rond van ‘zijn’ X29, waarvan twee in Zwolle! Voor het geval mijn keus nog niet helemaal zeker was, dan was ie dat inmiddels al wel.
Tijd derhalve voor een korte testrit. Vanzelfsprekend had ik de fiets graag een uurtje uitgeprobeerd maar het nog altijd onstuimig natte weer beperkt mij tot een kort ritje over het industrie terrein. Gelukkig ben ik zo slim geweest om een dun regenjasje mee te nemen zodat ik niet helemaal zeiknat zou worden.
Nadat Marco het zadel in de juiste positie heeft gezet neem ik de X29 mee naar buiten en stap, enigzins onwenig, op om na een kleine 5 minuten door de hevige regen terug te keren. Ik weet al genoeg (en heb het koud…).
De fiets voelt erg prettig aan en het schakelen met de Rohloff gaat moeiteloos, in die 5 minuten probeer ik de hele range van 14 versnellingen uit en die gaat van heel licht tot zwaar. De 180mm Shimano XT schijremmen piepen wat door de regen maar het remt wel als een blok, daar kun je inderdaad wel een Alp me afdalen…
Mijn gevoel bij de fiets is dus goed en in die wetenschap zoek ik snel de droogte en warmte van de winkel weer op.
Configureren
Als ik Marco heb verteld dat dit de fiets is die ik wil, gaan we samen aan de slag om de juiste maat en onderdelen samen te stellen. We beginnen met het vastellen van de maat en daarvoor neem ik plaats op het speciaal daarvoor aanwezige apparaat. Na enig schuiven met zadel en stuur bepalen we wat de uiteindelijke maten van mijn nieuwe fiets moeten worden.
Dan zoeken we onderdelen en kleur uit. Ik kies voor de optie met Rohloff en riem aandrijving, zonder voordrager maar wel met achterdrager voor mijn Ortlieb tassen, geen vaste spatborden of verlichting maar wel een goed AXA slot, al was het alleen al voor de verzekering. Ik kies voor de geveerde uitvoering, XT combi pedalen in verband met het gecombineerde gebruik en een snel afneembaar standaartje en een Sell Italia zadel maken de fiets compleet.
Blijft nog over, de kleur. Eigenlijk het moeilijkste van alle keuzes die ik moet maken. In principe zijn alle kleuren mogelijk die op de RAL kaart staan en in eerste instantie kies ik ongeveer de zelfde kleur blauw als van mijn huidige Santos maar als ik even later, als Marco met de factuur bezig is, nog even door winkel loop zie ik achterin op een schap een aantal buizen met verschillende kleuren liggen. Een daarvan is een soort donkerblauw mettalic, ik pak het buisje even op en hou het in het licht……hmmm ook wel mooi eigenlijk en in gedachten probeer ik me voor te stellen hoe dit gaat lijken op ‘mijn’ X29. Ik denk wel mooi en dus neem ik de buis mee naar Marco zodat hij de kleurcode (RAL 5004 / nightblue) alsnog kan aanpassen.
Inmiddels is het bijna 12 uur als ik de uiteindelijk rekening onder ogen krijg. Het is even een uitgave (laten we zeggen dat je voor dat bedrag ook een fiets of 10 bij de Gamma kunt kopen, nou ja fiets…) maar dan heb je ook echt wel wat, namelijk een zeer duurzame, onderhoudsarme en waardevaste fiets waar je, als het moet, tientallen jaren mee vooruit kunt.
Inmiddels is het behoorlijk drukker geworden in de winkel en om Marco niet langer op te houden neem ik afscheid in de wetenschap dat ik over ongeveer 6 weken (half maart) de trotse eigenaar ben van een Avaghon X29 MTB/Trekkingbike. Daar over meer in deel 3.
Gefeliciteerd met je aankoop!
Dank je wel Joyce!
Mooie kleur, die nachtblauw! Ben zeer benieuwd naar de fiets. Als je over 6 weken supermooie foto’s van je nieuwe fiets wil, geef je wel even een seintje hè 😉
Zeker weten Tamaah, gaan we even een professionele shoot maken!
Ook gefeliciteerd met je keus. Ellen heeft ook een nightblue Santos ( Travel lite) aangeschaft. De kleur is iets donkerder wat zij had gedacht toen wij 4 weken geleden de bestelling plaatste. Ook wij zijn zeer tevreden met de combi Rohloff naaf en riem. Waarom geen verlichting? Ga je geen avonddiensten meer draaien of kies je voor afneembare verlichting op batterijen? Vanochtend onze eerste rondje ( door de weerriben) gemaakt met onze nieuwe Santos fietsen. Heerlijk, Jij zult zeker gaan genieten!
Ik heb al hele goede verwijderbare verlichting Jaap.
Met mountainbiken wil ik ook weer niet te veel aan hebben hangen….
Jullie natuurlijk ook gefeliciteerd met jullie mooie Santos fietsen!!
Lijkt erg mooi; ben benieuwd!!
Lees ik daar wel iets over een snel afneembaar standaardje, maar niets over de snel afneembare zijwieltjes, en die staan zo mooi onder de Ortlieb tassen set.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst…
Grt, Ruud.
Misschien moet ik die zijwieltjes er maar op laten zitten 🙂