Project nieuwe racefiets 2017 (2)
Een nieuwe racer dus. Een fiets die heel misschien wel de laatste zou kunnen worden mits ik de juiste keus maak.
Goed, waar te beginnen? Allereerst heb ik voor mijzelf afgewogen wat voor een fiets ik wil;
1. Een volbloed race/wedstrijdfiets?
2. Een gravelbike (geschikt voor meerdere terreinen)
3. Een comfortbike (een racefiets met een iets minder wedstrijdkarakter maar gebouwd voor meer comfort op de langere ritten)
De eerste optie valt af omdat ik nooit een wedstrijdfietser ben geweest en ook zeker niet meer zal worden, ik ben en blijf een toerfietser in hart en nieren. Overigens zitten de allermooiste racekarretjes wel in deze categorie. Over optie 2 heb ik getwijfeld maar ook deze valt af omdat ik al een hybride trekking bike heb waarmee ik op meerdere terreinen terecht kan. Blijft over optie 3 de soort fietsen die de laatste jaren meer en meer in opkomst zijn, de endurance bikes en daar is uiteindelijk de keus op gevallen, met een knipoog naar toekomstige stramheid…
Nu heeft bijna elk zichzelf respecterend merk (enkele uitzonderingen daargelaten) inmiddels wel een endurance bike in hun programma opgenomen dus keus te over en mijn oriënterende zoektocht op het web heeft tenslotte 15 merken/modellen opgeleverd welke ik in de komende tijd de revue zal laten passeren.
De twee andere belangrijke afweging en zijn natuurlijk welke onderdelen moeten er uiteindelijk op de fiets komen en wat mag het allemaal kosten;
Wat die eerste betreft ken ik niet veel twijfel; op mijn nieuwe fiets mogen een aantal nieuwe technieken niet ontbreken te weten elektronisch schakelen en schijfremmen (een ontwikkeling die uiteindelijk door zal zetten volgens ingewijden in de wielersport ondanks dat de UCI nog twijfels heeft). Wat de kosten betreft ben ik niet terughoudend en heb ik geen geheim. Om een nieuwe moderne, goed afgemonteerde fiets aan te kunnen schaffen reserveer ik een bedrag van rond de 4000 euro., ik hoor jullie denken dat is geen kattenpis maar bedenk dat het een uitgave is voor vele jaren fietsplezier en een hobby mag wat kosten (en een vrouw heb ik ook niet…).
Tenslotte is er nog een laatste maar zeker niet minder belangrijke overweging in de aanschaf; het uiterlijk van de fiets. Voor mij geldt hier hetzelfde als bij de eerste kennismaking met een vrouw (of andersom bij een man), de looks zorgen ervoor dat de eerste belangstelling gewekt wordt, waarna het karakter zorgt voor de definitieve liefde…
Vooral kleur vind ik daarbij belangrijk en een fiets moet daarbij vooral niet te ‘druk’ zijn maar ook helemaal zwart kan mij niet zo bekoren, voor de rest kan alles zolang ik het mooi vind.
Goed, vandaag de eerste 3 kandidaten: de TREK Madone SLR 6, de SPECIALIZED Roubaix en de GIANT Defy. Twee Amerikanen en een Taiwanees.
De Madone is het Endurance model van TREK maar de Amerikanen noemen het ‘Performance bike’ voor racen en toeren. Het model beslaat een uitgebreide range van de ALR 4 (aluminium instapmodel) van 1299 euro tot de SLT 9 ETAP van 9500 euro. Vooral in de duurdere carbon fietsen zijn de technieken gebruikt om de fiets comfortabeler te maken zoals ISO-speed decouplers die het frame comfortabeler maken. Het grootste nadeel van de TREK Madone is de prijs, voor een model met de door mij gewenste Di2 wordt al snel tegen de 6000 euro gevraagd en dat zit toch echt te ver boven het budget.
TREK BIKES
De andere Amerikaan is de SPECIALIZED Roubaix, het model dat zich al heeft bewezen in de zware voorjaarsklassieker en zijn naam niet voor niets te danken heeft aan één van de mooiste, Parijs-Roubaix. Specialized werkt al jaren met het systeem van elastomeer inserts in de achter-en voorvork die, naar mijn mening, de frames er niet super strak doen uitzien. In de Roubaix (en de Ruby) past Specialized nu o.a. Future Shock technologie toe, oftewel vering net boven het balhoofd. Net als bij andere endurance racers is de geometrie van het frame aangepast aan het doel; een kortere reach tegenover een langere stack.
Ook voor Specialized geldt dat de Ultegra Di2 uitvoering aanvangt vanaf 5000 euro, ook boven het budget derhalve. SPECIALIZED ROUBAIX
De Defy Advanced is Giants high end endurance model en deze is voor het modeljaar 2017 ook voorzien van schijfremmen met steekassen. De endurance geometrie was al aanwezig en daaraan is niet heel veel gewijzigd. Ten opzichte van de Madone en de Roubaix ligt de prijs voor een Di2 uitvoering al gauw 1000 euro lager wat deze fiets in principe toegankelijker maakt. Een nadeel is de beperkte kleur mogelijkheden voor zover dit nu bekend is.
De Giant is op basis van prijs zeker een kandidaat, ook al heeft het merk op het gebied van endurance racers nog niet dezelfde historie als de Trek of de Specialized waar het de praktijk betreft.
Het is zeker een mooie fiets in de hier getoonde kleurstelling.
GIANT BIKES NL
3 op papier prima endurance fietsen waarbij de eerste twee het op gebied van innovatieve technieken winnen van de Giant, maar die heeft zijn prijs als grootste pré.
Tijdens de komende Bike Motion in Utrecht heb ik natuurlijk de mogelijkheid om alle modellen nog eens nader te bekijken.
BIKE MOTION 2017 Utrecht
Volgende keer meer modellen.
Mooie kleur heeft die laatste fiets!!
Ja, vind ik ook wel…
De Giant Defy 2017 heeft een mooie kleur (geel) . Je kunt de diverse Giants ook testen in een Giant center (zie site.) Ik zou dit zeker doen. Zelf bezoek ik de bike motion, trouwens de Bianchi is voor mij ook nog niet afgedaan (erg mooi de vernieuwde infinito)
Henk, ook de Bianchi zal de revue passeren net als nog 11 andere modellen. Op de Bike Motion zal ik mijn finale-oordeel op gaan maken waarna de definitieve keus, weloverwogen, gemaakt zal worden.