Project nieuwe racefiets 2017 (4)
Zoals beloofd opnieuw 3 kandidaten als mogelijke nieuwe racefiets. Al zoekende op het wereldwijde web kom ik vele testen en reviews tegen waar de verschillende producten bijna allemaal positief uit komen, hoe zou dat toch komen? Het maakt ook niet uit of het magazine of de website uit Engeland, Amerika, Duitsland of Nederland komt meestal is het verhaal een soort verkapte commercial voor het product waarover bericht wordt, een enkele uitzondering daargelaten waarin een fiets echt door en door getest is. Het komt er eigenlijk op neer dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet en eigenlijk moet je je in het geval van nieuwe modellen vooral laten leiden door de specificaties en dat wat jezelf belangrijk vindt en dat is precies wat ik probeer te doen.
Mijn huidige fiets is een Wilier Izoard uit 2008, destijds een populair frame in een mooie kleurstelling. Ik heb nooit spijt gehad van de aankoop ook al bleek na een aantal jaren dat het carbon op sommige plekjes delamineerde (hierbij laten de onderlinge laagjes carbon los), onder de lak bleek dat door een aantal doffe plekken. Verder was en is het prettige fiets met een sportieve geometrie en ik ben nu dus op zoek naar een meer op comfort gericht frame. Voor wat Wilier betreft kom ik dan uit bij de GTR SL, de opvolger van de welbekende GranTurismo. Nu heb ik de laatste jaren een beetje afkeer gekregen van de drukke kleuren van de verschillende Wiliers en ook dit jaar is men bij niet scheutig met de opdruk van de frames waarbij de naam Wilier soms wel erg vaak terug te vinden is. Een ander zwaarwegend feit is dat de GTR SL niet verkrijgbaar is met schijfremmen, toch één van mijn wensen. De Wilier GTR SL is ongetwijfeld een hele goede fiets en comfortabele fiets maar zal het waarschijnlijk niet gaan worden. (Prijs tussen de 3800 en 4150 met Shimano Di2). WILIER
Het Belgische Ridley komt dit jaar met een nieuwe lijn Fenix modellen, Ridley’s endurance frame. Voor de types met schijfremmen zijn er twee modellen beschikbaar; één met een mechanische Ultegra groep en één met een 105 groep. Een mooie optie bij Ridley is de mogelijkheid om je frame qua kleur te customizen waardoor je het frame in bijna elke kleurcombinatie kunt aanschaffen ook al blijft het design hetzelfde. Af fabriek is er geen model met Di2 te verkrijgen maar dit zal door een winkelier ongetwijfeld van harte worden omgebouwd. De Ridley Fenix is een fiets die geschikt is voor wedstrijden en de Lotto Soudal ploeg reed er de voorjaarsklassiekers op, dan moet ie wel wat kunnen dus.
De prijs voor een Ridley met schijfremmen en een mechanische Ultegra groep ligt rond de 2800 euro. Omgebouwd naar Di2 zal er ongetwijfeld een kleine 1000 euro meer voor betaald moeten worden.
Wel een kanshebber. RIDLEY
Ook uit België komt de Merckx Mourenx 69. Eddy Merckx kent iedere wielerliefhebber natuurlijk als de ‘kannibaal’ de man elke wedstrijd waar hij aan meedeed wilde winnen. Eén van die legendarische overwinningen behaalde hij in de 17e etappe van de Tour de France van 1969 in Mourenx, een heroïsche rit over 215 km. Het kon dan ook niet uitblijven dat het endurance model van Merckx is genoemd naar die bijzondere aankomstplaats in 1969. Mijn eerste blik op het frame ontlokt mij toch wel een oe en aah, een verdomd mooi frame en verkrijgbaar met disc en Di2. Nadeel van de Mourenx in de gewenste uitvoering is de prijs van 4800 euro en misschien toch ook wel de ietwat saaie kleur; grijs-wit. Voor de rest lijkt de Merckx Mourenx 69 alles te bieden wat een comfort fiets nodig heeft, al zijn er geen extra noviteiten qua comfort te verwachten zoals te vinden zijn bij de Specialized Roubaix, de Trek Domane of de Canyon Endurace. In een iets spannender kleur zeker een kanshebber. MERCKX
In het laatste overzicht volgen de Focus Paralane, de Bianchi Infinito, de Merida Ride en de Ridley X-Trail
Die van Merckx is mooi zeg!!
Zeker mooi, maar ik vind de kleur wat saai..