Vooroordelen
Het afgelopen weekend werd het Zeeuwse plaatsje Hulst 2x opgeschrikt door een ongeval tussen een auto en een wielrenner (zoals een toerfietser in de media doorgaans wordt vermeld). In beide gevallen overleefde de fietser het ongeval niet en in één geval bleek dat de automobilist na het ongeval was doorgereden.
Ik werd van deze ongevallen op de hoogte gebracht via de NOS nieuwsfeed op het fenomeen Twitter en als je dan die berichten leest krijg je er gelijk de reacties van andere lezers gratis bij, zo ook in deze gevallen.
Nu wil het feit dat ik mij om die, soms erg ongenuanceerde, reacties enorm op kan winden en het dan ook niet kan laten om mij in die ‘discussies’ te mengen, zo ook afgelopen maandag. Hieronder enkele reacties compleet met ingebouwde vooroordelen;
# ‘Mannen+bierbuik van 40+die Tour d’Fransje spelen op dure fietsen die niet voldoen aan de wettelijke norm om op de openbare weg te rijden…’
# ‘Ze voldoen anders niet aan de wettelijke verplichtingen en veel berijders hebben schijt aan elke verkeersregel!’
# ‘Ik moet toegeven dat veel wielrenners asociaal gedrag vertonen op de weg. Maar niet allemaal’
Op die laatste tweet heb ikzelf gereageerd met de volgende tweet;
‘Ik moet toegeven dat veel automobilisten asociaal gedrag vertonen op de weg. Maar niet allemaal’
Waar het, naar mijn bescheiden mening, allemaal om draait is dat het hier niet gaat om gedrag van toerfietsers of automobilisten maar om gedrag van de weggebruikers in het algemeen, om elkaar de ruimte geven en een beetje respect te tonen naar je medeweggebruiker.
De laatste jaren is het aantal toerfietsers explosief gestegen en daarmee ook het aantal incidenten op de weg want vanzelfsprekend zitten er ook tussen al die toerfietsers mensen die het niet zo nauw nemen met de verkeersregels en medeweggebruikers, net zoals deze zitten tussen automobilisten, motorrijders, e-bikers en snorfietsers. Het gedrag van geen rekening houden met je medemens komt voor op alle gebied, ik noem alleen maar de geluidsoverlast op een mooie zomeravond als bij de buren het bier rijkelijk vloeit tot in de late uurtjes en jij de volgende dag toch echt om 5 uur je bed uit moet.
Toerfietsers doen het in het verkeer niet snel goed, want als ze op het fietspad fietsen en de grijze golf op hun E-bike met fietstassen waarschuwen om te kunnen passeren, krijgen ze vaak negatieve reacties. Als ze met een pelotonnetje op de weg fietsen omdat een fietspad ontbreekt of het te druk is op het fietspad met voornoemde grijze golf, worden ze vaak geconfronteerd met haastige en gefrustreerde automobilisten die ze luid toeterend en liefst zo hard mogelijk passeren, met soms gevaarlijke situaties tot gevolg.
Naar mijn mening is het ook een probleem wat te maken heeft met de verregaande individualisering en mentaliteit van de Nederlander in het algemeen. Wij fietsen regelmatig in Duitsland en daar is de benadering door automobilisten naar langzamer verkeer vele malen fatsoenlijker en respectvoller.
Nogmaals er zijn ongetwijfeld voorbeelden te noemen van fietsers of groepen van fietsers die zich niet houden aan de verkeersregels en zich asociaal gedragen, maar ik blijf van mening dat de meerderheid zich wel degelijk bezig houdt met de veiligheid op de weg en fatsoenlijk gedrag naar de medeweggebruiker. Zo heeft de toerclub waarbij ik ben aangesloten enige jaren geleden nog geïnvesteerd in een (NTFU) cursus waarbij een aantal leden werd opgeleid tot ‘wegkapitein’ om zodoende het fietsen in een groep veiliger en beheersbaarder te maken.
Inmiddels is bekend geworden dat er bij het ene ongeval in Hulst drank in het spel is geweest bij de automobilist en in het andere geval is de toerfietser naar alle waarschijnlijkheid onwel geworden. Waaruit eens te meer blijkt dat alle negatieve en met vooroordelen gevulde tweets op niets zijn gebaseerd. Wat rest is de tragedie voor twee toerfietsers die niets meer wilden dan een stukje ontspanning en het verdriet voor hun familie en vrienden.
mee eens Hans. IIndien je jezelf bij het inhalen of passeren netjes opstelt: Goede morgen, Dank u wel, schrik niet, ik doe het kalm aan, dan krijg je verrassend positieve reacties. Nu hoef ik geen snelheidsrecords van mezelf te verbreken, die zijn al gevestigd in de jaren zeventig op een omgebouwde Gazelle met vijf versnellingen en nu voor mij niet meer te halen ook al zou ik de allerlichtste carbonfiets aanschaffen. Stap af als er op een smal weggetje een groot gevaarte opdoemt en ga in de berm staan. Ook dit wordt gewaardeerd en je krijgt een opgestoken hand en geen middelvinger. Bewust ga ik de laatste tijd niet met grotere groepen mee. Hoe groter de groep, hoe groter de kans dat er iets vervelends gebeurt.